Proč jsou pravidla důležitá – nejen ve škole
Naše škola se rozhodla přistupovat k výchově systematicky – podle principů PBIS (Positive Behavioral Interventions and Supports), tedy pozitivní podpory chování. Tento ověřený rámec vznikl v USA, dnes je rozšířený po celém světě a podle výzkumů přináší školám řadu benefitů: méně kázeňských přestupků, lepší klima, méně stresu u žáků i učitelů a celkově větší pohodu ve škole.
U nás ve škole vycházejí všechna pravidla z tří hlavních hodnot:
- RESPEKT
- BEZPEČÍ
- ZODPOVĚDNOST
Z těchto hodnot jsme společně s žáky a učiteli vytvořili konkrétní pravidla pro různé školní situace – pro chování ve vyučování, o přestávkách, na chodbách, v klidové místnosti, při obědě, apod. Tato pravidla jsou přehledně vyvěšena na různých místech školy. Jejich smyslem není jen zákaz a příkaz, ale pochopení důvodů a rozvoj samostatnosti.
Například:
- „Respektuji ostatní“ znamená: mluvím slušně, neskáču do řeči, vnímám potřeby druhých.
- „Chovám se bezpečně“ znamená: nestrkám, neběhám po schodech, myslím na to, co může být nebezpečné.
- „Jsem zodpovědný“ znamená: nosím pomůcky, dodržuji dohody, uklízím po sobě.
Děti potřebují hranice i pozitivní posilu
Děti se učí především pozorováním a opakováním. Když vidí, že pravidla mají smysl a že jejich dodržování je oceňováno, postupně si je osvojí. V PBIS proto nepracujeme s káráním, ale s pozitivním posilováním. Děti mohou získat pochvalu, symbolické ocenění, nebo třeba možnost účasti na společné odměně. Studie z roku 2015 potvrdila, že pozitivní podpora vede k dlouhodobě udržitelnému zlepšení chování.
Spolupráce s rodiči
Jsme rádi, že na této cestě nejsme sami – spolupráce s rodinou je klíčová. Pokud dítě slyší podobná očekávání doma i ve škole, je pro něj snazší porozumět hranicím a zvládat odpovědnost. Doporučujeme proto rodičům s dětmi o pravidlech mluvit, ptát se jich, jaká platí ve škole a proč, a společně přemýšlet, jaká pravidla mají třeba i doma.
Děkujeme, že nás na cestě k bezpečnější a respektující škole podporujete.

Nahrávám data...
.png)
.png)



